Nadace Okřídlené kolo (NOK) letos slaví 16. narozeniny. A za tu dobu se díky instituci, která pomáhá při záchraně železničních památek, podařilo zdárně dokončit několik velkých projektů. Jmenujme například rekonstrukci parního motorového vozu M 124.001 nebo parní lokomotivy 464.202, 314.303. České dráhy jsou od začátku jejím důležitým partnerem. Nyní například chystají odprodej historické techniky Národnímu technickému muzeu.

Spolupráce skupiny ČD s nadací Okřídlené kolo je klíčová zejména v oblasti oprav historických kolejových vozidel i oblasti společné podpory nostalgických jízd a podpory rozvoje regionálního muzejnictví nebo regionálních dnů železnice.

„ČD jsou jedním z pilířů dlouholeté spolupráce i určitou nadějí pro zachování, rozvoj a budoucnost oblasti železniční nostalgie v regionech ve všech jejích podobách,“ vyzdvihl ředitel nadace Zdeněk Vysloužil. „Věříme, že i v dalších letech dokážeme činnost s ČD a dalšími partnery v jednotlivých projektech efektivně rozvíjet a navázat tak na skvělou historii.“ Kromě ČD jsou významnými partnery i Správa železnic anebo Národní technické muzeum.

Poradenství a konzultace

Kromě pomoci při získávání peněžní podpory a finančních i nefinanční prostředků pro oblast zachování a oprav historických kolejových vozidel je v portfoliu NOK poskytování odborného poradenství, konzultací a reklamní či marketingová podpora. „Zároveň chceme být nápomocní a podporovat tyto aktivity včetně možné pomoci železničních spolků, které dnes už drážní nostalgie zahrnuje. Je ji nutné ocenit a věnovat jí velkou pozornost,“ podotkl Vysloužil. Většina činností jde za Odbornou komisí NOK.

V případě projektů se NOK soustředí například na opravy historické techniky z parku Centra historických vozidel ČD či nostalgických jízd v regionech. „NOK podporovala a poskytla odborné konzultace v záměru pro odkup 62 historických vozidel od ČD Národnímu technickému muzeu,“ uvedl ředitel. „Zde patří velký dík generálnímu řediteli ČD Václavu Nebeskému za jeho klíčovou podporu a pozornost ve finální fázi. Letos by mělo být vše dokončeno.“

Kyklop, Šíp či Komarek

Každý projekt je pro všechny zainteresované velkou výzvou. Řeší se financování i odborná podoba. „Je to u některých projektů dlouhodobá a systematická činnost doplněná kvalitní péčí všech expertů. Významným projektem byla oprava a zprovoznění unikátu, parního motorového vozu M 124.001, záchrana poslední parní lokomotivy z KFNB 314.303 a oprava vozů řad Ci a Ce, které byly určené do soupravy s touto párou,“ vyjmenoval Vysloužil. Na doporučení a za podpory odborné komise NOK byl opraven a zprovozněn i motorový vůz M 260.001 či motorová lokomotiva T 499.002. „Rád bych zmínil podporu i renovaci salonního vozu Františka Ferdinanda d‘Este anebo zprovoznění lokomotivy 464.202.“